Jorin en Sylvia's Big Trip

Xi'an: Nie zo veel an

We hebben het gered vanuit Beijing: helemaal zelf met de trein naar Xi'an. Ach, het was ook eigenlijk heel gemakkelijk omdat daar de plaatsnamen e.d. ook in het Engels staan aangegeven. Dus de trein was rap gevonden, toen nog de wagon, dezezag er nog vrij luxe uit vanaf de buitenkant. Er leek zelfs een badkamertje in te zitten. Ok: alleen een twee wasbakken en apart toilet, maar toch al beter dan dan de Trans-Mongolie-Express. Emmertje voor het spuug bij de deur, dus wellichtniks om over uit te glijden in het gangpad/bed. En Hopsa: ook nog degoeie coupe gevonden! Nou hier lagen we dus met 4 Chinezen, 3 hoog gestapeld. Op zich vonden we dat ook al een meevaller, want we dachten dat door de gehele wagon heen de bedden zouden zijn verspreid als ware een slaapzaal of zo. En toen bleek, want dit was niet aan de tickets te zien, dat we ook nog de onderste bedden hadden. De bovenste bedden waren nog een hele klim namelijk, dus dat was weer een gelukje. Vonden wij dan, want volgens de LonelyPlanetwaren dit de slechtste, alsmede de goedkoopste plaatsen, omdat die Chinezen daar bij je gaan zitten. Maar bij ons niet gelukkig. Soms helpt het gewoon om buitenlander te zijn denk ik. Anyway, wij zaten daar helemaal in ons nopjes te zijn enzo, totdat ik vond dat het tijd was om nog even een toiletbezoekje te plegen. Dus ik neem plaats achter een Tippiwan* in de rij voor het toilet. En wachten maar. En wachten en nog langer wachten. Ondertussen kwam er een treinconducteur voorbij en Tippi liet hem maar eens even aankloppen op de toiletdeur. Er bleek nog wel een levend persoon in te zitten, want er werd gereageerd. Nou, toen kwam er na nog eens 5 minuten (totaal 20 minuten gewacht) toch een moddervette Chinees naar buiten...nou echt niet normaal meer! Het verbaasde me dat ie door de deur paste! Tippi vond dat ik wel voor mocht. Oh ok. Dus ik naar binnen! Mijn God! Ik dacht dat ik gewoon direct flauwviel EN van de stank EN van het aanzicht! Het is dus zo dat die toiletten hier in China over het algemeen al echt drama zijn. Gewoon een gat in de grond en succes ermee. Er is noooooit toiletpapier en het is er altijd vies. Maar goed hier in de trein was het een regelrechte ramp! Die K**Chinees die had me daar een ravage achtergelaten, echt niet normaal meer! Ik wist niet of ik nou in dat gat moest gaan overgeven of gewoon waar ik voor gekomen was, maar uiteindelijk wist ikdoor mijn mond met sjaal ervoor adem te halen, mijn broekspijpen op te rollenenna nog eens10 seconden stond ik weer lucht te happen buiten. Tippi succes gewenst, aju paraplu, de rest van de reis houden we het wel op. Goed geslapen, dat dan weer wel. Op tijd aangekomen in een koud Xi'an. Door eenHostel-Tippi zijn we opgehaald van het treinstation, omdat we van te voren gereserveerd hadden. Fijn en dat voor maar 2,25 euro per persoon per nacht. Toen zijn we maar direct gaan doen waar we voor gekomen waren: op naar de kleipupkes, ofwel de Terracotta Warriors. 2200 jaar oud, dus we waren benieuwd. Nou we zullen wel weer vette cultuurbarbaren zijn (sorry Ross*), maar we vonden deze 'vondst van de eeuw' een behoorlijke tegenvaller! Er zouden er iets van 9000 staan, maar die zaten dus nog allemaal onder de grond. Je kon alleen vanbovenaf kijkennaarde 200 of zo dieze weer in elkaar gelijmd hadden, wantze waren eigenlijk allemaal kapot geweest en er stonden 4 Chinezen met allen een peuk op de lip half achter een tentje de 'puzzlestukjes bij elkaar te zoeken' en een beetje met een kwastje te pieren... Ja dan schiet het ook niet op natuurlijk! Dus 18 euroen een illusie armer weer naar buiten. De stad zelf vinden we nogal vies. Beijing was ook heel druk, maar was verder heel mooi. Hier hangt de smog je als mist voor de ogen. Deoverige sights van de stad hebben we bezocht, maar waren niet heel interessant. En nu hebben we het ook wel gehad met de steden en pakken we vanavond de trein (12 uur lang) en morgen de bus (nog eens 6 uur), zodat we hopelijk, eindelijk eens bij een echt authentiek Chinees dorpje komen, waar de tijdheeft stil gestaan, sex nog vies is en de lucht nog schoon...

*Tippiwan=Thaise aupair in de tvserieGooische Vrouwen. (maar ook om even aan te duiden dat de Chinezen allemaal erg op elkaar lijken...., maar dat vinden ze waarschijnlijk van ons ook. Voelen ons trouwens echt sterren hier, worden door iedereen aangegaapt en vandaag weer met schoolklas op de foto gegaan...)

*Ross=Archeologische vriend/friend.

(Voor meer info over Terracotta Warriors: http://nl.wikipedia.org/wiki/Terracottaleger)

Reacties

Reacties

Jolanda

Hoi jongens,jammer dat 't hier wat tegenviel,waar zijn jullie nu naar op weg,heeft dit dorp waar de tid heeft stilgestaan ook een naam,kan ik het nl.even googlen.
Dikke kus voor allebei.

Jalisa

Daag,

We zijn erg benieuwd waar jullie nu heen gaan!
Leuke verhalen ook ondanks de lekkere smerige details..
Ik kreeg helemaal een lucht en beeld voor me van hoe vies het moet zijn! haha
Nou succes en hopelijk wordt jullie volgende stop wat leuker!
Groetjes Jalisa

Annemiek

Mijn moeder vertelde over een vriend van m'n broer die ook de Trans Siberie express heeft gedaan dat de toiletten zo gigantisch smerig waren. Ze vertelde dit naar aanleiding van mijn verhaal over jullie site. Waarop ik antwoordde: "Vieze toiletten? niets over gehoord..."

YECH!

Rudyhadee

Het toilet gebeuren doet me denken aan de trip die in 1984 gemaakt werd, Parijs-Moscou-Parijs.
Kwamen we op een gegeven moment op een camping aan, meen in Novgorod,alle camping huisjes zagen er erg basic uit, stonden bedden, zat een deur in en een vloer.
Ook nog een dak meen ik.
Maar toen de nood hoog werd, toch maar het toilet opgezocht, dit was ongeveer net zo'n verademing als genoemd in bovenstaand verslag.
Je bent dan inderdaad in staat om dit uit te stellen tot de volgende dag, het bos maar opgezocht en tussen de wilde beren je behoefte doen, zag er een stuk netter uit in het bos en je had veel steun aan de bomen.
Sterkte daarmee dus.

En dan dat gespuug: had al van een plaatsgenoot gehoord dat die Chinezen letterlijk tegen de muren omhoog spugen, erg onsmakelijk.

Mochten jullie nog gaan eten: eet ze.

Esther

Zo leuk om te lezen allemaal, vooral door blijven schrijven want ik geniet er erg van!

Melanie

Luitjes!! Humor om te lezen, smerig om zelf mee te maken, haha. Leuk om jullie verhalen en avonturen te lezen vauit het regenachtige NL. Op naar het volgende avontuur en voor ons weer het volgende verhaal. xx

Jan

Ach jongelui, behoefte lekker in de natuur doen zou ik zo zeggen , net zoals zoveel andere dingen die in de natuur fijn zijn, die trein heeft vast wel een noodrem. Altijd kun je verantwoorden waarom je aan de noodrem trok, gewoon ff begeleiden naar het toilet, dan begrijpen ze het wel.
Gisteren en vandaag is de lente in Nederland begonnen, 17 graden en een lekker warm zonnetje. Had bijna barbeqeuvlees gekocht vandaag maar Jolanda moet vanavond werken.
Ben vanmiddag ff op Bouterse gesprongen en heb de Marchall,s weer flink laten brullen op weg naar Ruinen waar Jalisa aan het werk was. Het was er echt weer voor.
Hoop dat het volgende week weer 20 graden word, de voorspellingen zijn goed.
Morgenavond nog even naar de Joker (Ralph de Jong)

Toiletbezoek prachtig omschreven Syl. Kon het bijna ruiken. De komische noot moet je je echt op toeleggen syl, dat maakt het des te aantrekkelijker om te lezen.
Greeeetz uit een warme Hollandherfst. Loop elke dag kokosnoten te vegen, er komen steeds meer van die rotbomen hier.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!