Jorin en Sylvia's Big Trip

Alle gekheid op een stokje in Beijing!

Na Mongolie hadden we nog 30 uur trein te gaan naar China. Op zich waren we(ok alleen ik dan) echt heel blij dat we uit de kou weg waren.Aan de Mongools-Chineze grens was het weer lang wachten, weer een lange paspoort en coupecontrole en daarna werden de wielen onder de trein nog verwisseld, omdat de sporen in China anders zijn. Op zich wel grappig die wielenwisseling. De wagons worden per stuk gelift, terwijl iedereen gewoon in de trein zit en je voelt er nauwelijks wat van, heel apart. We moesten alleen heel erg nodig naar het toilet, maar je mocht EN de trein niet uit EN je kon het toilet niet op, want die waren voor 6 uur (!) lang dichtgedraaid door de conducteurs. Ja, wij snappen ook wel dat zo´n monteur die die wielen verwisseld geen drol op de kop wil hebben, maar daar hadden ze best wat anders op mogen verzinnen (chemisch toiletje of zo, hoe moeilijk kan het zijn?). Dus toen we eindelijk weer gingen rijden stond de hele gang vol voor het toilet. Het laatste nachtje hebben we nog lekker gepit en toen werden we 's morgens dus wakker in het ochtendgloren van China! Prachtig mooi uitzicht, je bleef gewoon uit het raam kijken. Veel bergen en rivieren echt super! En toen kwamen we dus vanuit 'de rust' in de trein aan op het drukke centraalstation van Beijing.Even wennen, wat een gekkenhuis!En dan ook nog dat Chinese gejengel keihard op van die luidsprekers op het perron!Gelukkig zaten we trouwens nu wel met een fijne (lees: frisruikende) cabinemate in de coupe en nog heel aardig ook: Calvin (ja en hij is zeer Klein...

Tongue out
) uit Maleisie. Calvin is al bijna 5 maanden onderweg en heeft in die tijd heel Europa zowat doorgeploegd. Maar hij heeft een 'things to see' -lijst, waaruit blijkt dat ie het komende jaar de rest van de wereld ook nog doorgaat! We waren erg blij dat hij hetzelfde hostel koos als wij, want naast het feit dat hij goed gezelschap is, spreekt hij ook nog eens een aardig woordje Chinees (van de tv geleerd, net als wij met Engels bij ons, haha). Dus daar kwamen we zonder problemen aan. Helemaal prima hostel ook, want voor 3,50 euro pp vinden wij het niet erg om in een volwassenencouveuse te liggen, hoor Jolanda! ;-) Uiteraard hebben we alle hoofdattracties bekeken: De Verboden Stad, de grote muur, het zomerpaleis, Tiananmensquare, allemaal geweldig, hoewel het nu wel even met de tempels e.d. hebben gehad (ok, weer alleen ik). Beijing is echt gigantisch groot en we schatten dat we de afgelopen 3 dagen minimaal zo'n 40 km hebben gelopen! En dat terwijl het metronetwerk heel erg goed is. We zijn ook nog een avondje wezen 'shoppen', nou ja een beetje gezeurd op een 'namaakpruttelmarkt', maar kon toch schoenen en vest niet laten liggen voor samen 12,50 euro... Maar goed dat we met de rugzak zijn, want het is hier zo vreselijk goedkoop, na gigantisch afdingen (en dat vind ik super: 10 euro?! 'I give you 1!), dat je zo 5 paar schoenen, nieuwe tasjes en garderobe aan zou willen schaffen! Daarnaast zijn we ook nog naar een... 'insectenmarkt' geweest. Ze noemen het hier een foodmarket en op zich hadden ze ook wel lekkere dingen, maar vooral ALLE soorten insecten van enig formaat: op stokjes! GADVERDAMME! Zo verschrikkelijk ranzig: o.a. kakkerlakken, schorpioenen, libelles, krekels: you name it, we put it on a stick for you!... You try, you try! Well, no thank you Sir!Zelfs zeesterren en zeepaardjes kun je op een stokje krijgen. Ik heb Jorin nog geprobeerd om te kopen, maar ook voor 10 euro at hij geen kakkerlakken op en omdat ik dan ook eigenlijk niet meer met hem zou willen zoenen, heb ik maar niet doorgeboden.... We hebben het maar gehouden bij de Peking Eend, op zich al een stap, want ik vind het toch een beetje zielig zo'n Daffy Duck op te eten. Maar dat gevoel was rap over, want het was zooo LEKKKER!En zo heerlijk dat alles zo goedkoop is, als je het tenminste goed aanpakt. Wat dat betreft was het goed om een ervaren reiziger mee te hebben, die weet waar je moet zijn, goedkoop kan eten en reizen en dat je moet afdingen als er ergens geen prijs op staat. (een keer misgegaan, kop thee besteld, prijs vergeten te vragen: 5 euro lichter...) Gister hebben we voor 2 euro pp warm gegeten en als je alles gewoon met het openbaar vervoer doet (metro overal naartoe: 0,20 ct en bus 10 ct) in plaats van dure georganiseerde tours kun je lekker geld uitsparen (waar we dan helaas vaak weer bier voor halen haha, maar toch lekker zeer ruim binnen het budget)! En dat was dus Beijing, want vanavond hebben we weer een treinritje. We gaan naar Xi'an. Het is 1200 km, maar deze trein gaat wat sneller, want morgen om 9.30 komen we al aan. Hopelijk is het daar wat warmer, want hier is het steeds vies koud. Rond de -7 graden en je zou wel denken dat we nu wel wat kunnen hebben na Mongolie, maar er is hier zo'n vieze wind, dat het echt ijskoud aanvoelt. Het is ook nog maar de vraag of we nog naar Tibet gaan. Het is zo verschrikkelijk moeilijk om daar binnen te komen en zo asociaal duur en dan is het daar dus waarschijnlijk ook nog eens kouder dan in Mongolie (want het ligt veel hoger), dus we zien nog wel even. In de trein zitten we dit keer niet in een 4-persoonscoupe maar met meerdere mensen in een slaapwagon. 1e klas was wel een 4-persoonscoupe, maar ja wel weer 2 keer zo duur. Maar we zijn benieuwd, want die Chinezen rochelen en spugenecht overal, maar hopelijk niet in ons bed en dan komt het wel goed.
Laughing

lars

mijn zusje vraagt of ze langs kan komen om te shoppen want een vest en schoenen voor 12,50 euro vond ze toch wel een prikkie!!

Jolanda

Hoi,ik heb weer genoten.Volgens google is het Xi'an ook nog donders koud,-4,dus je nieuwe muts komt goed van pas Sylvia.Ik geloof inderdaad dat ik helemaal los zou gaan daar,al die prachtige spullen en dan zo goedkoop,kan ik toch maar beter thuis blijven in olaats van jullie achter na reizen want waar laat ik al die spullen,ons huus is vol.Tot volgende keer,
dikke kus en knuffel Jolanda.

Natalie

Leuk weer wat te lezen, mooie foto's ook! Weten jullie al waar jullie na Xi'an heen gaan?

Marianne

Weer heel leuk om te lezen allemaal en prachtige foto's. Roma en ik hebben vrijdag tapa's gegeten, was weer ouderwets gezellig. Liefs uit Zevenaar.

jan

Hoop dat jullie het nog steeds naar de zin hebben, zaterdagavond heb ik voor het eerst 7 uur achter elkaar niet aan jullie meer gedacht op het gruwelijk gave rockbleusfestival in hoogeveen. Tjonge wat een topavond. En Eric was fenomenaal.
En Jolanda krijgt geen geld om jullie na te vliegen voor kleding en schoenenaankopen.
Nog een jaar recessie en het is hier net zo goedkoop.
Blijf genieten
igsdbj, en een dikke pakkerd.