Jorin en Sylvia's Big Trip

Back to basic in Terelj National Park

Nou Bert was dus echt onze redder in nood. Toen hij ons ophaalde ratelde hij er meteen op los: Waren jullie eerder aangekomen? Hoe was de treinreis? Hebben jullie het koud? Ja sorry ik ben wat later. Hebben jullie honger? Toen hebben we hem rap onderbroken: JAAAA! En van het Nederlands met Amsterdams accent ging hij over op het Mongools, waarschijnlijk ook met Amsterdams accent. Maar respect voor hem: hij ratelde op dezelfde manier door en even later stopten we bij een tentje waar we normaal nooit naar binnen waren gestapt, omdat er wat ons betreft met grote letters: VOEDSELVERGIFTIGING op stond. Maar goed, we hadden echt berehonger, gezien het feit dat er gisteren op de perrons niets te koop was en we alleen nog maar een blikje tonijn als avondeten hadden. We kregen een soort van bapaubroodje zonder vlees met een gebakken ei. Verrukkelijk! Toen hebben we dus gedouched en even alles op internet gezet en gingen we door naar Terelj National Park. Het was niet alleen heel koud, maar het had ook nog eens gesneeuwd en de wegen zijn behoorlijk slecht die kant op, dus af en toe was het best link, in de 'auto' waar we in reden. (Annet, je mazdaatje was hier nog wel een jaartje of 10 door de keuring gekomen hoor, dus dan weet je het wel). Toen kwamen we na een uur rijden aan in het park en stopten we eerst bij de Ger van de chauffeur. We zouden overstappen in de jeep van Bert die hier geparkeerd stond, maar deze wou absoluut niet starten vanwege de kou. Terwijl Bert een kampvuur onder de motor aanlegde en met een gasbrander de remmen ontdooide (serieus!), mochten wij binnen bij de familie van de chauffeur wachten met een vers kopje boterthee. (geen aanrader) Maar daarna werd er ook een flesje Mongoolse wodka opengetrokken en werd de wachttijd daarmee zeer verzacht. Niet dat dat nodig was, want het was erg bijzonder om zo eens bij de locals binnen te kijken. We werden echt weer eens met de neus op de feiten gedrukt over hoe goed we het in Nederland hebben en kregen de neiging onze portemonnee op de kop te gooien en de reis wat in te korten.

Toen de jeep eindelijk weer wou lopen, vertrokken we naar het huis van Bert. Het gebied is heel erg heuvelachtig en we moesten half bevroren rivieren door, bij gebrek aan bruggen. Dus best spannend voor ons Hollanders. Zonder jeep redt je het in dit gebied absoluut niet. Toen kwamen we bij de Ger van Bert aan en kregen we ons eigen tentje toegewezen. Het vuur zou van te voren zijn aangemaakt door zijn vrouw, maar doordat we zo laat waren, was het vuur uitgegaan en was het steenkoud binnen! Dus Jorin mocht aan de slag met de houtkachel, die door de Mongolen ook als fornuis wordt gebruikt en al vlot was het echt een sauna binnen: lekker dus! J Toen was de dag al zowat weer om en kregen we avondeten in Bert zijn tent.' Typisch Mongools': kip-kerrie! Maar erg lekker! Hij heeft met zijn Mongoolse vrouw 3 kindjes en is een echte Nederlandse boer in Mongolie. Hij maakt hier echt alles zelf. Onder de tent heeft hij een kaaskeldertje: jonge kaas, oude kaas, komijnekaas: hij maakt het allemaal! Hij heeft paarden, koeien, varkens, konijnen, honden en ook nog een kat. Hij verbouwt allerlei groentes, slacht zelf zijn dieren, maakt zijn eigen kwark en weet ik wat allemaal nog meer. De kaas kregen we bij het ontbijt en was nog erg lekker ook! Bij de lunch kregen we nog wel wat Mongoolse dingetjes, iets van deeg met kaas en tomaat erin, ook helemaal prima! In de tent was het 's nachts soms niet zo prettig, we werden steeds weer wakker van de kou omdat het vuur uit was gegaan, dus dan moest ik Jorin weer uit bed gooien om het vuur aan te maken. Iets wat de vrouwen hier trouwens zelf doen: vuur maken, hout hakken, dieren voederen en melken, kinderen verzorgen, kwark maken en nog veel meer wat ik niet eens gezien heb. Je werd al moe als je er naar keek, wat een drukte op zo'n boerderij. Zelf was ik al blij als ik niet over mijn eigen broek en schoenen plaste buiten. Buiten? Ja buiten! De plee was een metertje of 100 lopen van onze tent en voor boodschap nummer 1 ging je echt niet in het stikdonker helemaal die kant op, dus namen we Berts spreekwoord 'Geeft Gods water terug aan Gods akker' ter harte en pisten we fijn rechts van onze kaboutervoordeur (zie foto) bij de Gertent. Wel nadat je eerst met je kont voor de kachel had gezeten, zodat je het net 2 minuten kon volhouden om te plassen met -17 graden. En nee, er kwamen geen ijsklontjes uit, de damp sloeg er wel af: even voor jullie info. Jorin heeft het trouwens ook nog voor elkaar gekregen om me, afgezien van voor het plassen, voor een wandeling de tent uit te krijgen, hoewel ik eigenlijk de hele dag in bed voor de kachel M&M's wou eten. Maar we hebben een heuvel beklommen die we achteraf behoorlijk hadden onderschat: we waren net voor het donker beneden, maar zelf zag ik al voor me dat de we er de nacht zouden doorbrengen, aangezien sommige delen van de 'heuvel' (berg!) verticaal bleken te zijn. Maar het is weer goed afgelopen. Het was uiteindelijk een geweldige ervaring. Maar we zijn nu weer blij, terug te zijn in de beschaving en weer te kunnen genieten van een lekkere douche, een toilet, een zacht bed en een 'vanzelf warm-blijvende' kamer. Luxe is zeer relatief.

Wink

PS Iedereen bedankt voor de warme reacties. Goed te gebruiken hier in de kou haha!

Teymur: Je muts is vaakdoor ons allebei gebruikt, erg blij mee. Dank je wel!Jalies: Ja we houden het nog zeer goed uit samen, afgezien van af en toe een irritante stinkscheet in een kleine ruimte...Natje: Je bent een schatje! Binnenkort kunnen we bellen! Jeroen de Belg: dank je wel! Leuk dat jij ons ook volgt!En dus verder iedereen: nogmaals bedankt en blijf reageren, want dat vinden we heeeeeel leuk! Dikke koude kus uit twee warme harten in Mongolie!

Reacties

Reacties

Jolanda

Lieve Jorin en Sylvia,
Net gezogen,plee schoongemaakt,en dan tweede potje koffie gezet,computer aan en yes ,er staat weer een verhaal van jullie,heerlijk.
Wat ontzettend gaaf lijkt het me daar,zo'n tent,en zo gezellig al die kleuren,maar af en toe dus donders koud.
Heb je nog gevoel in je tenen Jorin?Ik heb vaak aan je gedacht op je sportschoenen.De foto"s zijn ook geweldig.Morgen stappen jullie weer op de trein toch?
Geniet nog maar even van het winderwonderland,t'is hier donker en druilerig,worden we ook niet vrolijk van,maar ja!
Dikke kus en warme knuffel van Jolanda.

Jorin

Ha moeders,

We zien het al voor ons...Jij met een liter koffie naast de laptop :) Maar nee eigenlijk helemaal geen koude voeten! Syl is de enige die daar steeds last van heeft. Alleen af en toe een koude neus maar ja die vangt ook zo veel wind ;) Morgen vroeg stappen we weer op de trein. Dus ik ga nu lekker eten en dan op tijd slapen! Groetjes en kusjes aan iedereen!

Jolanda

Fijne treinreis,en kijk weer uit naar 't volgende bericht.
Doei,xxxxxxxxxx......

Annemiek

@Jolanda:
Heerlijk zo blij als jij elke keer bent met een berichtje! Ik geniet stiekem van het feit dat jij erzo van geniet!

Trek je het een beetje?

Anders kom je maar een bak koffie halen!

Annemiek

Roma

Wat bijzonder wat jullie beleven!Helemaal terug naar De Moeder Natuur,lijkt me;wat een rijkdom maken jullie mee,grijp het! Liefs,Roma

Jolanda

Annemiek,ik kom zeker een keer een bakkie doen,stiekem ben ik ook wel een beetje benieuwd naar je huis en zeker wat je van je slaapkamer hebt gemaakt,of is dat te prive?
Tot snel Jolanda.

Rudyhadee

Kun je Jan nog wat foto's sturen van mooi gespoten Russische brandstoftank's voor motorfietsen, hij is de kleur volgens mij helemaal kwijt.

p.s.: het is hier zowat 9 graden, heerlijk warm dus, we zitten nu achter het huis, heerlijk in de maneschijn, korte broek,T-shirt, zonnebrandmiddel bij de hand.

Erg heet dus, warm ook wel eigenlijk.

Rolf

Hoi Jorin & Sylvia.
Ten eerste: het zijn mooie reisverslagen om te lezen en ga zo door. We lezen ze (bijna dageijks) en wel met veel plezier.
Is de kou nog wel te harden? Kolere, als ik de temperaturen zo lees, ben ik blij met ons c.v.'tje. Alhoewel het bij ons erg F**king nat is. Kortom: is ok geen pretje, maar wel goed voor de tuin ...
Het ga jullie verder goed en blijf genieten van alles wat je mee maakt en nog allemaal te zien krijgt.
Enjoy !!

Groet'n Rolf en zijn meiden!!

jan

Heb net even zitten rekenen, komende zaterdag 15 graden, bij jullie rond de -20 is toch een verschil van zo,n slordige 35 graden.
Vorig Jaar hadden we op zakinthos een dag van tegen de 40 graden, daarmee vergeleken loopt het verschil op tot bijna 60 graden. Om alleen maar even aan te geven wat we als mens toch te bufferen hebben.
Nu ik dit zit te schrijven schurk ik weer wat dichter tegen het warme staal van de c.v. en dat terwijl ik eigenlijk best wel een wintermens ben.
Ik hoop voor jullie dat de temp. nu dagelijks weer een beetje in stijgende lijn zal zitten. Al het goede komt langzaam he. Goede reis jongelui, mis jullie.
En Syl? Al afkickverschijnselen?

Oma Kok

Lieve Jorin en Sylvia
Wat geweldig,wat een prachtige reis maken jullie.
Dit is iets wat je voor je hele leven mee mag dragen.Dit had opa ook prachtig gevonden,hij ging als 18 jarige vrijwillig naar indonesie.Oma is trots op jullie,ik word ook helemaal op de hoogte gehouden,mama print alles voor mij uit.Zo reis ik met jullie mee.Lieve schatten,geniet van wat jullie nog gaan meemaken.
Kus van Oma Hetty.

ouafae

he......

lees net jullie verhalen....wat een geweldige avontuur beleven jullie....ik wist helemaal niet dat jullie deze geweldige reis gingen maken.....hoorde het van de week...was zelf namelijk ook ff in moskou......geniet ervan en ik blijf jullie reisavontuur volgen..

dikke kus

Mirjam

Hee Jorin en Sylvia ook natuurlijk, although we haven't met.
Zoals gewoonlijk druppelt nieuws altijd wat later door in Zuidwolde/Hoogeveen. Maar een bezoekje aan oma vandaag leverde mij wat nieuwe informatie. Wat gaaf dat jullie dit doen zeg! Oma liet trots een uitgeprint reisverslag zien dat je moeder haar had gegeven. Ze houdt geloof ik bijna dag voor dag bij wat jullie doen. Maar ja, dat doet ze ook als we een weekje naar limburg gaan, haha.
Ik kan alleen maar zeggen: geniet van jullie avontuur, want je hebt er je hele leven herinneringen aan, echt waar. Maar ik zal niet de eerste zijn die dat zegt. Nou, Geen dingen doen die ik wel zou doen, (haha) dan komt het allemaal goed. Ik blijf jullie wel volgen. Enjoy! Groeten Mirjam (en ook van Jasper en Merijn)

O ja! Jalisa gefeliciteerd met je rijbewijs.!! En Jolanda: succes met je lege nestje... Zal bij ons nog wel even duren.. !

jan

He Mirjam, lege nestje geld ook voor mij hoor.
goh zeg, tja, tjonge jonge.

jan

En voor jou ff het volgende Jorin, vanavond met de jongens lekker naar Sardinas , Walter Trout, Barrelhouse, Steve Wilkinson, enz, enz.
good luck jongelui en geniet china met z,n mooie cultuur, en gave muziek.
Greeeetz.

Sabette

Wat een geweldige verhalen!! Hmm... Ben jaloers!! Geniet ervan.. maar uit de verhalen te lezen doen jullie dat volop!! Enjoy en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal!!

Kusje

Ps. Sinterklaas is weer in Nederland... :-)

cathy

Hallo
Ik ben enige tijd geleden ook nog bij Bert geweest en vroeg me af hoe het met zijn lieve vrouw Ghana gaat, die ik overigens ontzettend bewonder. Leuk jullie verhaal te lezen!
Groetjes
Cathy

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!