Jorin en Sylvia's Big Trip

Moskou

Gelukkig kunnen we de rugzakken kwijt bij een soort van bewaakte bagagegarderobe, wel bij een nogal louche uitziende man, maar toen bedachten we ons dat ze er hier allemaal wel wat louche uitzien, dus het zou vast wel goed komen. Nu checken vanwaar de Trans-Mongolie-Express vertrekt. Er zitten hier 3 treinstations bij elkaar, en allemaal zijn ze heel erg groot, dus wel even checken dat we de juiste hebben. Gelukkig ook snel gevonden, dus pakken we de metro naar het Rode Plein. Zo, eerst maar eens een ontbijt, het is alweer 12 uur en ons gekochte en gesmeerde brood is door de hitte in de trein (het is me daar een partij warm!) zowat ontploft vannacht, dus het lijkt ons niet verstandig, gezien het feit dat er vleeswaren opzitten, deze nog op te eten. Een pizzaatje erin en maar eens een rondje over het plein gemaakt. Weer een kerk met mooie torentjes in geweest (ja, die hele bekende) en nog even een winkelcentrum doorgelopen. Maar toen kakten we een beetje in, hadden nergens zin meer in, behalve Sylvia natuurlijk weer in koffie en zijn we 2 uur lang in een koffiebar blijven hangen. 's Avonds nog even wat extra boodschappen gedaan, (Wodka!) maar we kunnen nergens een lekkere grote supermarkt vinden, heel irritant. Dus maar weer een kruidenierswinkel en terug naar het treinstation. Rugzakken weer opgepikt (ja ze waren er nog) en een plekje bemachtigd tussen de Mongoolse handelaren in de stationshal. En weer exact 40 minuten voor vertrek was het perron bekend. Eenmaal aangekomen, bij wat we dachten dat het juiste perron was, worden we weggestuurd, dit blijkt een andere ingang van de metro te zijn. Ai... dat begint goed, maar de 'Olga' die ons wegstuurt, loodst ons ook even naar de juiste plek en daar staat ie dan: ' DE Trans-Mongolie-Express! Onze wagon is rap gevonden en onze tickets worden gechecked door een Chinese conducteur. Alles klopt en we mogen erin! Yesss! Geweldig! Een droom die uitkomt!

Onze coupe ook gevonden en we delen hem met een wat ouder Mongools vrouwtje dat dus Mongools, Russisch en Chinees kan, maar helaas geen Engels. Misschien leren we nog wel wat Mongools van haar. Alle passagiers staan een beetje in de gang van de trein, een aantal backpackers nog, een Chinees en een Rus, wat we zo in een oogopslag gezien. Dan een sis en een knal, de trein komt in beweging. Here we go!!!